שִירִים לְלׁא הֵפְסֵק
אתמול היום ובעקר מחר

 

תאריך ושעה
 

חדש מהתנור של הפורום

 

האמת על המטבח האשכנזי שלא ספרו לכם

 

 

לפעמים כשאני מנסה להבין למה בדיוק התכוון דארוין בדברו על האבולוציה ? האם באמת מוצאו של  האדם הוא מן הקוף ?

 אני חושב  שהאוכל הוא  הדבר  שיבהיר את העינין יותר טוב מכל דבר , ובכן,המזון שלנו הוא הגורם הדומיננטי בתהליך האבולוציוני .

אין ספק שאנחנו מכורים לאוכל -  

 

בראשית כ"ה  29 עד 34

 

"ויזד יעקב נזיד ויבוא עשיו מן השדה, והוא עייף,  הלעיטני נא מן האדום האדום הזה – כי עייף אנוכי , על כן קרא שמו אדום :

ויאמר יעקב מכרה כיום את בכרתך לי :

ויאמר עשיו הנה אנכי הולך למות ולמה זה לי בכורה:

 ויאמר יעקב השבעה לי כיום וישבע לו וימכור את בכורתו ליעקב

ויעקב נתן לעשיו לחם ונזיד עדשים ויאכל וישת ויקם וילך ויבז עשיו את הבכורה."

 

היה זה בערך לפני כ-  3660  שנים :

 

עשיו חוזר משדה הצייד עייף  חרמן אך בעיקר רעב , ומה הוא רואה

יעקב אחיו מכין מרק עדשים אדומות ,  והריח של  הנזיד מעורר את תשוקתו  והוא מוכן לשלם מחיר

יקר    בשביל לספק רגע של תענוג   "אכול ושתה כי מחר תמות"

עשיו מתחרמן קולינרית מן הריח המפתה של התבשיל כנראה מן התבלינים המזרחיים : כמון ,קרי, כורכום.

כבר לפני 3660 שנים בראשיתה של הציויליזציה  אנחנו מכורים לאוכל לא רק  כצורך השרדותי אלא כהתמכרות לתענוגות.

 את העדשים האדומות יעקב לא גידל  בשדות הפלחה שלו ולא קנה בשוק התקוה או הכרמל

יעקב שילם עבור שק עדשים שרכש מאורחת גמלים שחלפה  בדרכה מן המזרח הרחוק בדרכה מצריימה.

אני מניח שגם את תבליני המזרח רכש מאותה שיירת סוחרים.

יוסי ענבר מתקן אותי :   כורכום הוא תערובת תבלינים שנוצרה על ידי הבריטים לפני כ- 250 שנה בהודו, בזמנים שהודו היתה קולוניה

באימפריה הבריטית.  הקרי שהוא בצורת משחה, בקולינאריה התאילנדית, באה מאותו מקום רק שקיבלה גוונים מקומיים של המזרח הרחוק,

ולכן זה לא נכון לשייך את הקרי והכורכום לעשיו.

ואם יוסי אומר -  מבחינתי הוא האורים והתומים .  

 

מה שמוזר בעיני הוא שיעקב "הנחנח"  הזה שרבקה כל כך אוהבת ומפנקת  יושב במטבח ולא פחות ולא יותר 

              מ  ב  ש  ל , 

לבטח גם רוחץ ומנקה את הכלים ואולי גם עושה ספונג'ה –

ורבקה מאפשרת לו . הרי היו לה מספיק אמות ושפחות  אז למה יעקב היה צריך לבשל בעצמו  ?

עשיו שהיה רעב היה יכול ללכת לאמא שלו ולבקש שתבשל לו , למה בכלל הוא פונה ליעקב ,

אני חושב שיעקב היה  בשלן טוב אולי השף הראשון בהיסטוריה הקולינרית.  זה לא שיעקב היה חסר תעסוקה ונכנס למטבח משיעמום,

ואולי כן הרי כתוב :" שהיה איש תם יושב אוהלים".  רק שנים יותר מאוחר בעירק "ארם נהריים", במשק של דודו לבן בן בתואל יעקב הופך להיות רועה צאן.

מכל מקום הבישול היה נחלת הנשים והגברים ולא רק של הנשים , וכבר בשחר ההיסטוריה הבישול או יותר נכון הבשלנים עסקו בגסטרונומיה לשמה  -

            יצירתיות שמטרתה לענג את החיך.

חיפשו בקצות העולם מצרכים חדשים תבלינים ושיטות בישול שהועברו ע"י סוחרי השיירות מקצות  תבל במזרח הרחוק ועד מסופוטמיה.

משך כל השנים בכל התרבויות היו העשירים היחידים שיכלו להתענג על שלל התבשילים שבושלו ע"י טבחים מקצועיים תוך שימוש במרכיבי מזון יקרים מיבוא.

רוב העם, פשוטי העם לא יכלו להרשות לעצמם את התענוגות  הקולינריים.  סוכר הינו מוצר חדש יחסית , כל התבלינים היו תמיד מצרכים יקרים .  המשקאות היחידים היו מים  דלוחים מן הבארות,  יינות, ומיצי פרות.  

המהפכה התעשיתית  , והמעבר  מן הכפרים לערים הגדולות  גרמו לשינוי גדול באורחות החיים .

טכנולוגיות השימור, הפיתוחים הגנטיים  , והצורך לספק מזון לאוכלוסית העולם השלישי הצומחת הניבו פתרונות יצירתיים המאפשרים להאכיל מאות מיליונים של אנשים שידם אינה משגת את המזון הבסיסי שהוא צורך קיומי ולא צורך גסטרונומי.

במקביל רובו של העולם מתפתח ומעלה את הרמה הגסטרונומית בקצב שלא ידענו עד כה.

המזון שלנו עובר מוטציות שאיננו מודעים להן וכפועל יוצא, גופנו מתמודד ללא הרף עם הרכבי חומרים חדשים המשנים את המרקם העדין של מאזן הפעילות הכימית בגופנו . וזאת בעקר כדי לשפר את רמת העונג הגסטרונומי שלנו.

בעתיד הלא רחוק אנחנו נוכל לקבל מזונות מעובדים במרקם צבע וטעם כיד הדמיון הטובה ובלי שום קשר להרכב המולקולרי של מקור החיקוי של הטעם. 

מה שיוכר ע"י החיך כשניצל לא יכיל אפילו תא בודד אחד של חזה עוף.

אני מניח שיחד עם זאת יספק המזון ללא כל קושי את מרבית אבות המזון והתוספים המעובדים ההכרחיים לקיום תקין של מערכות הגוף,

כך שנהיה שבעים גם קולינרית וגם גסטרונומית ללא חסכי עונג.

מצד שני הפיתוח יביא גם למזעור המזון ההכרחי לקיומנו בצורת גלולות מרוכזות שיתכן ויכילו גם חומרים שיגרמו למוחנו לעבור חויות גסטרונומיות  וירטואליות.

כלומר כל עינין הבישולים ברמת הפרט  יעבור מן העולם.

 אז מה לזה ולמזון אשכנזי  ???

 

אנחנו כאן בארץ  חלוצי ההגשמה האבולוציונית של הבישולים בעולם,  קובצנו כאן בציון , מקצות הארץ באנו,  שבע ומאה ועשרים מדינה  מהודו ועד כוש  המעצמה הקולינרית גסטרונומית הגדולה בתבל.

הבישול האשכנזי הוא מוצר נדיר היוצא  בתהליך מתמשך ועיקבי לארכיונים,  זהו מזונם של אומה שרצתה את מזונה לשם אחזקת הגוף בריא אך בשום אופן לא בשל איזשהי גחמה גסטרונומית.

השפים (בעקר הפולנים) דאגו בהצלחה רבה למנוע כל שריד או פרור או רמז של  עונג קולינרי או שיש להם לפולנים מבנה שונה של קולטני טעם שאינם דומים לקולטני יתר העמים.

אבל צריך לראות זאת בפן החיובי ולא לחינם אמרתי כי אנחנו כאן חלוצי ההגשמה האבולוציונית.

יכלו בקלות אנשי חלם לבוא ולטעון לעצמם את כתר החלוציות בטענה שהם הם היו הראשונים שיצרו מזון נטול טעם שישמש רק את צרכי הגוף ולא את מיצוי יצריו. 

בכדי למנוע ויכוחים מיותרים ריכזתי כאן מספר מתכונים מביתי האשכנזי כדי שתוכלו לשפוט בעצמכם.

כמובן שהסתפקתי רק בחלק קטן מתוך המבחר העשיר של מתכוני אשכנז  , יתכן כי בהמשך הזמן

אוסיף מספר מתכונים  .

 

 יהודה

 

נ.ב

אם למישהו יש השגות בקשר למתכונים , אני מתנצל כי זה מה שאני זוכר מהבית, וגם יתכן שלא שמעתי טוב וסרסתי את המתכון שלא בכוונה תחילה.

רגל קרושה אני  לא מוכן להכניס לרשימה כי אני חושב שהצרות שלי לא מענינות אף אחד !

התחברות לחברים



מונה:


[חזור למעלה]

אם נהנת  מומלץ להכניס למועדפים       WWW.FIENHOLTZ.COM

©כל הזכויות לכל תוכן המצוי באתר זה שייכות בלעדית ליהודה בן נחום אשר ממליץ להוריד ולהפיץ ברבים  תוך שמירת זכויותיו

 

 

לייבסיטי - בניית אתרים